Grootwater tochten 2010

Na het overnemen van de website ossa is mijn eigen site wat verwaarsloosd, dus ook deze verslagen. Pas eind april de eerste tochtjes op geschreven (daarvoor ook nauwelijks gevaren). We zullen zien of ik het weer weet op te pakken, al zou het alleen maar voor mezelf zijn, ik geniet er nog wel eens van om het terug te lezen.

laatst bijgewerkt: 05 07 2012

NKB Zeeland

4-6 juni 2010

Het welbekende weekend van de TKBN is nu opeens NKB, verder is alles in grote lijnen hetzelfde. Vrijdag breifing en groepen indelen.

Met instrukteurs Piet en Iede het Springersiep op richting Westhoofd, de deelnemers bij toerbeurt toerleider, daar worden de instrukteurs heel vervelende deelnemers door. Heel warm weer en heel koud water. Veel rollen en redden. Geleerd hoe een bewusteloze op een vlotje te trekken. Ook een sleeplijn onderwater los te maken en dan weer op te rollen. Tweede dag was ik niet zo tof, rollen lukte helemaal niet meer, redelijk vlot van het water af. Veel geleerd en heel gezellig.

Kustvaart

30 mei

Een Ossa tocht bedoeld als introductie op zout water. De hele week was het weer onzeker en dat was het eigenlijk nog. Echter een golfvoorspelling van 1.5 meter op het Marsdiep doet de bestemming wijzigen. in plaats van het Kuitje wordt het een rondje Marken.

Het eerste rak naar het paard is wind mee. Niet heel veel golven maar volldoende om voor een paar mensen spannend genoeg te zijn. Tweede rak wind schuin tegen, redelijk in de luwte van de strekdam is ook geen probleem en de oversteek naar Volendam gaat ook voorspoedig. Lekker(?) visje halen.

Dan komen de wind en golven van opzij, voor een deelnemer is dat wat te heftig, zwemmen, prima redding maar weer zwemmen. Iemand er naast en door twee mensen slepen naar een wal luwer stukje. Na de luwte lijkt het even goed te gaan maar het is weer zwemmen, heel mooi te zien dat redder met extra boot bijna sneller wegwaait dan het slachtoffer kan zwemmen. Afijn, twee mensen zoeken alvast de kroeg op en de rest gaat voor de wind naar de auto's, een prachtige finale. Opladen en naar de genoemde kroeg, biertje en sterke verhalen toe.s

Kuitje

16 mei

Aangekomen bij NogalWiedus verbaasd Hartger, Sjaak en Niekie te zien, die blijken echter de Bol te gaan ronden, wij niet, wij gaan met wat minder ervaren mensen van Peddelpraat en Phoenix naar het Kuitje.

Instappen en langs de dijk, de Helsdeuren klotsen iets maar niet schrikwekkend, het drukt wel het tempo, vooral bij een wat minder zekere vaarder. Langs de haven en dan de bocht ronden, het stroomt wel maar het is ook helemaal vlak. Even zwaaien naar een viskotter en dan door te ondiep water de geul weer opzoeken. Op het strandje een ruime pauze en de zelfde weg terug, gelukkig nu wat vlotter. Lekker even buiten geweest, biertje toe.

IJmeer

9 mei

Varen met Marianne Boer is altijd afwachten wat voor tocht het gaat worden. De verzameltijd en lokatie staan vast, de tocht wordt dan in overleg met de groep ter plekke bepaald.

Eerst naar Pampus, nadat we uit de luwte van de dam komen is het leuk hobbelig varen, niet erg hoog tempo maar we komen vooruit en hebben dus tijd zat om eens flink bij te praten. Op Pampus toch maar uitstappen in de haven, het ministrandje is grotendeels bedekt met stenen en dan ook nog niet echt in de luwte. Eenmaal aan de koffie krijgen we te horen dat we binnen koffie mogen halen, omdat we toch al zitten slaan we dat aanbod af. Na Pampus op naar het eilandje Hoofd, een prima gedoog kampeerplek krijgen we te horen, onthouden dus. Dan Muiderberg voor koffie, de uitstap is wat lastig, een gladde houten rand net onder water en daarboven asfalt, maar goed, we komen er allemaal uit. Na de koffie 'mag' ik voorvaren, de oversteek bij Muiden had ik iets duidelijker moeten plannen/coördineren. Om het PEN eiland varen we IJburg in en door naar de startplek.

Een leuke tocht maar door het trage tempo best vermoeiend ondanks de slechts 25 km. Leuk varen met Marianne en weer eens lekker babbellen met Anton.

Dat voorvaren zag ik niet aankomen :-( Hoe krijg ik als voorvaarder een groep weer bij elkaar terwijl een enkeling niet eens weet dat er een voorvaarder is? Die oversteek bij Muiden had beter (eerder) gecommuniceerd kunnen worden, dan is het duidelijker voor de groep.

ff op zee

5 mei

Al weken tevoren afgesproken om deze middag te gaan varen op zee, vooral om Denise een beetje aan deining te laten wennen. De dagen tevoor op het weer gaan letten en toch ook maar eens het getij bekijken, niet erg gunstig. De kentering ergens tussen een en half twee en gecombineerd met een straffe wind uit het noorden laat ons besluiten in Bakkum te starten om koffie te scoren in Derp. Nog enige vertraging had als gevolg dat we pas na de kentering op weg gingen, wind tegen en de stroom ook steeds meer tegen. Geweldig mooie golven, dagenlang noord maakt cleane golven -wiskundig twee ongelijk lopende sinussen- dus een stukje omhoog en dan verder omhoog, soms ook extra hoog of juist helemaal uitgevlakt. Afijn, halverwege toch maar het strand opzoeken vanwege de trage vooruitgang. Koffie en terug er over heen vliegen. Lekker spelen in de branding, we kunnen het niet laten ondanks water van 9 graden. Jozee, Denise en RiaD bedankt voor het tochtje.

Eerder kijken wat het tij doet en veel ruimer plannen. Langs het strand heb je oneindig escapes dus was het nu geen enkel probleem.

zo maar

2 mei

De woensdag al afgesproken te gaan varen, eventueel met beginners. Omdat het weer niet trefzeker voorspeld was besloten gewoon te verzamelen bij Ossa en dan te zien wat het ging worden. De wind is NO en 4-5 BF, later harder, Eén niet erg ervaren zeevaardster mee. Al met al besluiten we naar Andijk te rijden en daar te zien hoe de wind staat. Na enig brainstormen wordt het toch de Kreupel met als enig nadeel dat we daar wel buiten in de wind zitten. Met tegenwind starten is toch de doorslag.

Het begint redelijk rustig maar eenmaal ruim voorbij de landtong groeien de golven en de big smiles groeien mee. In een rustig maar gestaag tempo met golven tot tegen de meter. Zelf vaar ik via de luwe achtekant naar binnen, de rest van de groep vaart om de dam heen en gaat via de woelige haveningang naar binnen. Met de rug tegen het havengebouwtje koffie en brood, wel droog maar niet erg warm. Terug gaat natuurlijk veel vlotter, tijdens een bui wat minder golven maar na het buitje gaat het feest weer verder. Bijna terug zit ik in mezelf te mopperen dat 'die fanatici' natuurlijk willen gaan rollen en dat ik geen zin heb om iets te proberen wat toch wel lukt. Op een rimpel van dertig cm raak ik in een surf, om bij de groep te blijven laat ik de boot uit het roer lopen maar eenmaal dwars krijg ik een zetje van de volgende golf en rol om. Niet heel elegant rol ik weer op en moet natuurlijk het hoongelach aanhoren. Bij het uitstappen valt Jozee languit achterover in het water, lekker clubje zijn we.

Koffie met appelgebak toe in het havengebouw. Geweldig tochtje en complimentje voor Denise!

Dollard

17 april

Gister vroeg van huis, rond het middaguur de boot te water, al heel snel op het Schildmeer. Omdat ik alleen was de lagerwal aangehouden, zeker het stukje met harde oever was fantastisch klotsen, eigenlijk hoor je hier niet alleen te zijn maar het was wel erg leuk en op twintig meter van de (lager)wal... Na eerst het verkeerde zijkanaaltje op een camping te hebben bevaren vind ik de juiste vaart, na een kilometer vraag ik me af wat ik met tegenwind op vlakwater moet en vaar lekker terug naar het meer met de bedoeling dat te ronden. Toch maar weer terug naar de lagerwal en het heerlijke tochtje afgerond.

Milimeters ijs op en in de tent, losje opvouwen en met koude handen richting Termuntenzijl. Gemaal Rozema is zo gevonden maar ik ben zoveel te vroeg dat ik met de auto nog even de polder in ga, een prachtige maar frisse morgen in onbedorven agrarisch landsschap.

Instappen in een bijna drooggevallen haven en dan tussen de pieren door eruit, wel opletten want ook tussen de pieren is een dwarsstroom. Het water van de Dollard is bruin (sediment) en met Bf3 in de rug plus stroom mee is het natuurlijk vrijwel vlak. Bij de boeien en op de gps kan je zien dat het flink stroomt. Als de boeien overgaan in staken varen we tussen de platen door, soms proberen er overheen te varen maar dat is dan dik water, zeg maar blubber. Het water komt snel op dus vastraken kan je eventueel uitzitten. Een zeer lange pauze, wat wandelen en babbellen en dan weer terug, de verwachting is dat de wind aantrekt en als we dan een rak stevige stroom mee en wind tegen hebben hoort het spektakel te worden. Valt dat even tegen, de wind is er nauwelijk en geen golf te bekennen. Eigenlijk ook wel prettig dat je met een 40 km tocht niet het laatste stuk hoeft te beulen.

Meermeertjes

11 april

Een Ossa tocht vanaf Heeg via steeds groter wordende plasjes en meertjes. Twee mensen mee die nooit groter water hebben bevaren dan het Oosterdel. Toerleider is mijn taak in deze, tot en met de koffie toch wat zorgen over het tempo maar dat blijkt achteraf wel mee te vallen. Waar ik wel de fout mee in ga is dat de club begint uit te waaieren met tegenwind op het Gaastmeer, zelf kies ik ervoor om een van de nieuwelingen te volgen en Piet volgt de andere novice. Hierdoor is alle verband in de groep verdwenen en dat is gezien de watertemperatuur geen fijn idee. Voor we het Heegermeer op gaan spreken we eerst de volgorde vast en dat blijkt prima te werken (behalve het laatste stukje). Als we in de volle wind komen ebt er ergens wat kracht weg maar met Hans als sleper is die combinatie nauwelijks meer bij te houden. Blije gezichten en genieten, weer twee mensen overtuigd van het leuke van groot water.

Voortaan dus in een eerder stadium ingrijpen om compact te blijven en zelf een centralere plek innemen om het overzicht te houden

Eindelijk zout

10 april

Een langzaam startend seizoen, bijna half april voordat ik weer eens zoutwater zie. Met Axel mee naar Texel en de Bol. Instappen is lastig, de marine deed lastig en het strandje naast Lands End is niet meer. Dus nat de boot in volgens de 'Berbee methode'. Ik voel me wat onwennig in de AA en als ik na het instappen mn rugsteun goed wil doen heb ik echt het achterdek van Ria nodig. Op deen of andere wijze tijdens het varen ook niet helemaal comfortabel, zo ken ik mezelf niet. Als er werkelijk iets beweging in het water komt zit ik weer lekker in mn boot (en vel). Bij Paal negen in de luwte koffie met uitzicht op Ecomare zeehondjes die terug gezet werden, de beestjes lijken wel niet zo gemotiveerd om het lot weer in eigen hand te nemen. Weer instappen en op redelijk ruime koers richting Bol, geheel omringt door zeehonden komen we daar aan, wat een heerlijk feest is dat. Toch weer wat moeite gehad koers te houden, mn snelle surfen compenseerde dat wel maar ik voel me er niet gerust op en koop dus ter plekke een skeg van Axel. (Oei, is dat wel verstandig na anderhalf jaar de Nanook aan het plafond????) Lekker sfeertje en gezellig weer terug naar Den Helder, het heerlijke dagje afsluiten met eten in de Rottishop in de Mare.

Rondje Marken?

begin april

Een dag voor het openingsrondje van PP komt het mailtje dat er te veel wind is en dus niet varen. Wij wel natuurlijk, met een man/vrouw of wat naar het Hoornse Hop. Inderdaad waren de omstandigheden dusdanig dat je niet met een grote groep (inclusief beginners) op het water wil zijn, een enkele keer zelfs een golf war je niet overheen kan kijken. Schardam lijkt niet haalbaar dus toch maar naar Hoorn. Op de terugweg heb ik met de Anas Acuta koersproblemen waardoor ik de groep niet bij kan houden, een sleepje van Nico doet wonderen. Een maal weer op zeer ruime koers surf ik de hele club weer voorbij maar een prettig idee is het niet dat er omstandigheden zijn waar je zonder hulp niet mee kunt komen met de rest.

Einde ijs

ergens in maart?

Het ijs ligt nog in het kanaal bij Ossa maar we willen na een winter van drie maanden toch wel weer eens het water op. Met een straffe Bf4 en de nodige spetters komen we geheel verfrist bij de Woude aan voor appelgebak. Heerlijk weer maar wel voorzichtig, zwemmen zou natuurlijk een toch wel erg frisse ervaring zijn.